۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۶۸۴۳۱۹

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۹۲۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 18 تیرماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۴/۱۹

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 63 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 920 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 690 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 450 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 63 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 417 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 605 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون،‌ قیمت دلار 24 هزار و 920 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 500  تومان و درهم امارات  6 هزار و  820 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 468 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 984 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 354 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 773 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

زمان واریز یارانه نقدی تیرماه اعلام شد

یکصد و بیست و پنجمین مرحله یارانه نقدی مربوط  به تیر ماه سال جاری روز یکشنبه مورخ 20/04/1400 راس ساعت 24 پرداخت خواهد شد.

یارانه پرداختی تیرماه( 1400 )مانند سنوات  گذشته  به ازای هر نفر 455,000  ریال به همراه افزایش  حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) وسازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود.

همچنین براساس مصوبه ستاد ملی کرونا واطلاع رسانی‌های قبلی انجام شده ،این ماه سیزدهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا ازیارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده اند کسر خواهد شد.

 

جزئیات طرح جدید پیش فروش ۵ محصول ایران خودرو ویژه تیر ۱۴۰۰

به اطلاع عموم متقاضیان محترم و نمایندگی های مجاز می رساند شرکت ایران خودرو در راستای پاسخ به نیاز بازار خودرو طرح پیش فروش محصولات (حداکثر 12 ماهه) را اجرا خواهد نمود.

متقاضیانی که در قرعه کشی های قبلی ایران خودرو انتخاب نشده اند، می توانند در این طرح با شرایط زیر ثبت نام نمایند. در این طرح قیمت خودرو مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد خواهد بود.

طـرح پـیش فـروش عـادی (حـداکثر 12 ماهـه) محصـولات ایـران خودرو (بـا روش قرعـه کشـی) مطـابق جـدول ذیـل از ساعت 10 روز یکشنبه 1400/04/20 شروع و تا روز دوشنبه مورخ 22-04-1400 ادامه خواهد داشت.

در این طرح پنج محصول پژو 207 دستی سقف شیشه‌ای، راناپلاس، سورن پلاس، دناپلاس توربوشارژ دستی و اتوماتیک عرضه می شود.

موعد تحویل تمامی خودروها از خرداد تا مرداد ماه سال آینده تعیین شده است.

شرایط عمومی بخشنامه:

1 .به هر کد ملی فقط یک دستگاه خودرو تعلق می گیرد.

2 .متقاضی ملزم به ارائه اصل و تصویر گواهینامه رانندگی خودرو (حداقل پایه سوم) می باشد.

3 .حداقل فاصله از آخرین خرید (ثبت نام یا تحویل خودرو) در شرکت های ایران خودرو و سایپا 48 ماه می باشد.

4 .امکان صلح و نقل و انتقال خودرو حتی به صورت وکالتى مطابق با مصوبات کمیته خودرو وجود ندارد.

5 .متقاضی باید در هنگام ثبت نام، شماره حساب (شماره شبا) مربوط به خود را معرفی نماید و لازم است از کارت های بانکی به نام خود برای واریز وجه استفاده نماید. همچنین شماره تلفن همراه معرفی شده باید به نام خود متقاضی باشد.

6 .ثبت نام برای مشتریان حقوقی میسر نخواهد بود.

7 .کد نمایندگی که در مرحله دوم و در زمان واریز وجه توسط متقاضی انتخاب می گردد،می بایست با آدرس و کد پستی متقاضی در یک استان باشد.

8 .انتقال حقوق ناشی از انتخاب شدن در قرعه کشی به اشخاص ثالث ممنوع است.

9 .گارانتی خودرو پس از 5 ماه از زمان تحویل در صورت عدم مراجعه به نمایندگی برای دریافت سرویس اولیه باطل می گردد و در مراجعه به نمایندگی کارکرد حداقل 1،000 کیلومتری خودرو نیز الزامی است.

10 .سند و فاکتور فروش خودرو تا پایان مدت یک ساله رهن،نزد شرکت ایران خودرو باقى خواهد ماند و پس از تسویه حساب مشترى و فک رهن تحویل مشتریان گرامى خواهد گردید.

نکته1 :برای متقاضی دارای پلاک فعال انتظامی (نصب برروی خودرو) امکان ثبت نام میسر نخواهد بود.

نکته2 :کسانی که فاقد گواهینامه رانندگی خودرو (حداقل پایه سوم) و یا دارای پلاک انتظامی فعال باشند و در این طرح ثبت نام نمایند،ضمن کان لم یکن تلقی شدن ثبت نام تا 3 سال امکان ثبتنام درکلیه طرح های فروش آتی محصولات شرکت ایران خودرو را نخواهند داشت .

نکته3 :در این بخشنامه از زمان واریز وجه تا تحویل خودرو سود مشارکت و انصراف پرداخت نخواهد شد.

زمان فعال سازی این بخشنامه ساعت 10 روز یکشنبه مورخ 1400/04/20 می باشد.

 

حذف مالیات ارزش افزوده طلا از ۶ ماه دیگر

مالیات برارزش افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

قانون مالیات برارزش افزوده با اختیارات ناشی از ماده 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در 53 ماده و 47 تبصره در تاریخ هفدهم اردیبهشت 1387 در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده ‌بود تا در مدت آزمایشی 5 سال از تاریخ اول مهرماه 1387 به اجرا گذاشته شود. این قانون بعد از 5 سال اول هر سال مجددا تمدید و تا 9 درصد افزایش یافت.

پس  از 10 سال از اجرای قانون مالیات برارزش افزوده و اعتراض فعالان و فروشندگان طلا و جواهر و موانع ایجاد شده بر سر تولید و فروش مصنوعات طلا و پی گیری اهالی این صنف برای حذف این مالیات از اصل طلا و اصلاح این قانون، در جلسه 30 دیماه 1398 نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر معافیت اصل طلا، جواهر و پلاتین در لایحه اصلاح این قانون رای دادند.

پس از ایرادات شورای نگهبان به موارد دیگر این قانون، نهایتا اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده تایید و در روز 12 تیرماه سال جاری توسط ریاست جمهوری ابلاغ گردید.

بر همین اساس طبق ماده 26 قانون مالیات برارزش افزوده مصوب سال 1400، فقط اصل طلا از مالیات برارزش افزوده معاف گردید و تنها از اجرت و سود مصنوعات طلا مالیات دریافت می گردد. البته قانون به شرطی اصل طلا را از مالیات برارزش افزوده معاف نموده که طلافروشان معاملات خود را در سامانه جامعی که سازمان امور مالیاتی موظف به طراحی و ایجاد آن است ثبت نمایند.

اما این قانون از چه زمانی اجرا می گردد؟
 در همین رابطه "ابراهیم محمدولی" رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران زمان اجرای این قانون را براساس اعلام مسئولین سازمان امور مالیاتی دیماه سال جاری عنوان کرد.

وی افزود: علیرغم نهایی شدن قانون جدید مالیات برارزش افزوده و ابلاغ آن در هفته ی گذشته  توسط ریاست محترم جمهور، این قانون تا ایجاد بسترهای لازم توسط سازمان امور مالیاتی و اجرایی شدن، قانون قبلی کما فی السابق لازم الاجراست.

محمدولی با توجه به انتشار خبر ممنوعیت دریافت مالیات برارزش افزوده طلا در برخی از رسانه ها و فضای مجازی خاطرنشان کرد: صنف طلا و جواهر از همه بیشتر برای حذف مالیات از اصل طلا مشتاق است، اما تا اجرایی شدن این قانون توسط نهادهای ذیربط و ابلاغ به طلافروشان، متاسفانه قانون قبلی باید اجرا گردد. لذا پیش بینی می شود تا شش ماه آینده معاملات طلا با همان قانون قبلی اجرا گردد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: این صنف با توجه به اشکالاتی که در این قانون بود برای اصلاح مالیات برارزش افزوده بیش از 10 سال تلاش کرد و با مسئولین مختلف کشور در رده های مختلف دیدار و گفتگو کرد تا این صنف را از رکود و ورشکستگی اجرای ناقص این قانون نجات دهد.

وی تاکید کرد: در این مدت با اجرای این قانون و دریافت 9 درصد مالیات برارزش افزوده از کل طلا، قیمت تمام شده برای خریدار طلا بالا رفت و تقاضا برای خرید کاهش و رکود بی سابقه ای صنف و صنعت طلا و جواهر را فرا گرفت که موجب تعطیلی بخش وسیعی از تولیدکنندگان و فروشندگان این حوزه گردید.

محمدولی اظهار امیدواری کرد؛ اجرایی شدن این قانون سرآغاز فصل جدید و مبارکی برای رشد و ارتقاء صنعت کهن طلا و جواهر در کشور گردیده و زمینه توسعه و پیشرفت تولید و صادرات را به دنبال داشته باشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خاتمه از همه افرادی که با تلاش و پیگیری های خود نقش مهمی در به سرانجام رسیدن این قانون در صنعت طلا و جواهر داشته اند، از جمله همه ی اتحادیه های طلا و جواهر کشور، تشکل های رسمی مرتبط، هیات مدیره های محترم فعلی و پیشین اتحادیه طلا و جواهر تهران، همچنین از همه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهشهای مجلس، سازمان امور مالیاتی و همه دستگاههایی که در اصلاح این قانون نقش داشتند صمیمانه تقدیر و تشکر بعمل می آید.

 

تولیدکنندگان دوباره شوینده‌ها را گران کردند

اواسط خردادماه امسال بود که انجمن تولیدکنندگان محصولات شوینده در ابلاغیه‌ای اعلام کرد با توجه به افزایش هزینه‌های مواد اولیه و سایر نهاده‌های تولید قیمت مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، پودر و مایع لباسشویی و صابون 25 درصد گران خواهد شد، در آن مقطع اعلام کردند حداکثر تخفیف مجاز برای محصولات پودرهای لباسشویی دستی و ماشینی و صابون 10 درصد و سایر کالاهای اساسی از جمله مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و شامپو 15 درصد است.

در زمان حاضر بیش از یک ماه از ابلاغ این مصوبه به کارخانجات تولیدی می‌گذرد اما نکته مهم اینجاست برخی از کارخانجات به همین اعداد و ارقام نیز اکتفا نکرده و محصولات خود را بیش از 25 درصد گران کرده‌اند،
به‌عنوان نمونه، یکی از شرکتهای تولیدکننده شوینده، پودر ماشین لباسشویی 480گرمی را که قبلاً 12500 تومان بود با قیمت 15800 تومان به فروش می‌رساند که این رقم نشان از افزایش 27درصدی قیمت این محصول توسط تولیدکننده دارد.

البته در سایر کالاها نیز گویا تولیدکننده‌ها خواستار افزایش بیشتر قیمتها هستند و در مکاتبات خود رایزنی لازم را برای اخذ مجوز جدید افزایش قیمتها انجام می‌دهند اما نکته مهم اینجاست که تعدادی دیگر بدون هیچ هماهنگی قیمت محصولات خود را افزایش دادند و در این شرایط هنوز برخوردی با آنها صورت نگرفته است.

 

تصویب افزایش ۴۷ درصدی قیمت شیر خام

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای اعلام کرد که شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هرکیلوگرم شیرخام را 6,400 تومان تصویب کرد و براساس مصوبه این شورا صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

در متن این نامه آمده است؛

1- شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ 14 تیر 1400 به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در راستای حمایت از دامداران و پایداری تولید قیمت هر کیلوگرم شیرخام را با 3.2 درصد چربی و بار میکروبی زیر 100 هزار، 6,400 تومان تصویب کرد.

در این نامه همچنین آمده است: تبصره (1): به ازای هر 0.1 درصد افزایش یا کاهش درصد چربی مبلغ 800 ریال متناسب با افزایش و یا کاهش درصد چربی به قیمت شیرخام اضافه یا کسر خواهد شد.

2- صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

تبصره (2): مدیریت صادرات اقلام فوق‌الذکر اعم از مقدار، زمان، مابه‌التفاوت صادرات، اهلیت سنجی و اولویت بندی صادرکنندگان به عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

3- وزارت جهاد کشاورزی مجاز است از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی، شرکت پشتیبانی امور دام، اتحادیه و یا شرکت‌های مباشر غیر دولتی نسبت به خرید شیرخام، شیرخشک، دام زنده و گوشت قرمز اقدام نماید. قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هرکیلوگرم شیرخام را 6400 تومان تصویب کرد و براساس مصوبه این شورا شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات